Můj život s krávou





Jdu si takhle jednou večer po tmě z práce domů do lesa a už po několikáté si nadávám, že jsem si opět zapomněla vzít čelovku. Když nesvítí měsíc, dají se díry v silnici rozpoznat pouze podle odstínu šedé a i tak se člověk snadno splete. Opět přemýšlím o tom, co budu dělat, až si tu jednou vymknu kotník. Pravděpodobnost, že k tomu dojde, je vysoká. Zdejší silnice bez nadsázky připomíná tankodrom a po deštích se mění v soustavu jezer.
Z úvah mě vytrhne šramocení v keřích. Zastavím se a se zatajeným dechem čekám. Ze tmy se vynoří velký bílý stín. Slyším klapání kopyt na silnici. Kůň? Na koně to má dost široký zadek. Kráva! Zatímco analyzuji situaci (tma, kráva, já, vybitý mobil, nejbližší obydlený dům cca 500 m daleko), vyhodnocuji výsledky (cizí kráva sama ve tmě, pravděpodobně utekla, může být nebezpečná, nedej bože, aby to byl býk) a navrhuji variantní řešení (pomalu vycouvat, rychle vycouvat, vylézt na strom, zastrašit krávu, volat o pomoc), kráva jde volným tempem přede mnou, po pár metrech se prodere křovím zpět na louku a opět zmizí ve tmě. Na nic nečekám a rychle a obezřetně pokračuji v cestě. A tak jsme se seznámila s další součástí koloritu zdejšího života.
            Zážitek s krávou bych považovala pouze za náhodu, ale o pár dnů později mi Justus vyprávěl, že zhruba ve stejném místě jako já potkal stádo krav. O výskytu volně se pasoucích krav na louce u silnice jsme následně informovali Eriku. Očekávali jsme, že bude situací pohoršena stejně jako my a promluví se zdejším farmářem. Erika nám ovšem vyrazila dech. Vše je v pořádku a krav se nemusíme bát. V následujících dnech jsme potkávali krávy pasoucí se na loukách podél cesty a v nivě potoka téměř pravidelně. Skutečně se nebylo čeho bát. Krávy si nás nevšímaly a bez odmlouvání uhýbaly z cesty.
A jak se tak popásaly kolem silnice, došly jednoho dne až k našemu domčeku. Chystala jsem se zrovna navštívit náš suchý záchod, otevřela jsem domovní dveře a přímo proti mě stála kráva. Na takovou situaci vás na školení nepřipraví. Zůstala jsem vylekaně stát mezi dveřmi, kráva pomalu zvedla hlavu a lhostejně si mě prohlížela. Zavolala jsem Justuse, ať se jde taky seznámit s našimi hosty. Kolem domu se páslo asi pět krav, jedna byla na terase, několik na louce za domem a zbytek stáda se pohyboval v nivě potoka poblíž domu. Chvíli jsme krávy nevěřícně sledovali, ani jeden z nás zřejmě nic podobného zatím nezažil. Pak jsme se pokusili zvířata slovy „krávy, jděte domů!“ a výraznou gestikulací vyhnat. A krávy to pochopily. Krávy nás takto navštívily ještě několikrát, okousaly pár Eričiných keřů, rozdupaly pěšinky a zanechaly po sobě spoustu hnojiva. A já to brala jako zpestření života mimo civilizaci.
Třešničkou na dortu mého života s krávou byla situace, která se odehrála jednoho listopadového slunečného rána. Spěchala jsem jako vždy na autobus. Už jsem se dostala do obydlené části obce a kontrolovala čas. Ještě jsem musela projít ulicí, pak kolem obchodu a na křižovatce vlevo. Patnáct minut by mi mělo stačit. Vzhlédla jsem od silnice a očima zkontrolovala ulici. Byla to směs starých a nových domů, více či méně nalepených na sobě, s předzahrádkou a zahradou za domem. Ráno jsem tu většinou nikoho nepotkávala. Dnes u jednoho z domků zuřivě štěkal pes. Podívala jsem se tím směrem a dala se do smíchu. Na malém trávníčku u plotu předzahrádky se pásla kráva. Pes z druhé strany plotu štěkal a na krávu dorážel. Té to ovšem vůbec nevadilo. Pomalu jsem se přibližovala, když z domu vyšel muž, něco na krávu zavolal a dvakrát tlesknul. Kráva s naprostým klidem zvedla hlavu, pomalu přešla silnici, prošla mezi dvěma domy a odešla někam, kde jsem já tušila pastvinu.
krávy 01
Na koho čučíš, krávo?

Žádné komentáře:

Okomentovat