Mentor - kapitola sama pro sebe



Mentor byl leitmotivem mé EVS. Na mém mentorovi je krásně vidět přístup hostitelské organizace. Můj mentor totiž fakticky nikdy neexistoval.
Po příjezdu jsme s Justusem po našem mentorovi moc nepátrali. Neustále se něco dělo a seznamovali jsme se stále s novými lidmi. A mentor ani nebyl moc potřeba. Většinu věcí zařizovala Erika.
Po on-arrival školení se jednou Justus zeptal Eriky, kdo je náš tutor. Tím způsobil dokonalý chaos trvající několik týdnů. Erika znala pouze mentora a mentorem byla údajně ona. O tutorovi nikdy neslyšela. Já taky ne, ale bylo mi jasné, že pojmem tutor označuje Justus mentora. Nikdo jiný to být nemohl. Erika takto bohužel neuvažovala, nenapadlo ji ani podívat se do manuálů, zda se tam o tutorovi nepíše, popř. se zeptat na vyšších místech. Místo toho s Justusem začala hledat tutora. Justus navrhl, že by tutora mohl dělat Jan, pedagog v Jadierku, což vyhovovalo i mě. Tutor/mentor byl vybrán a s tím jsme se spokojily. To, že se Erika pasovala do role mentora (ačkoli to nemůže, protože byla současně koordinátorem i supervizorem, a je to psané ve všech manuálech; kdyby je četla, tak by to věděla) jsem ignorovala, protože pro mě byl mentorem Jan.
Jelikož ale já manuály čtu, tak jsem měla docela jasnou představu o tom, co by měl mentor dělat. Například bychom se měli pravidelně scházet. Takže bychom si měli domluvit místo a čas. Takže by mě měl mentor kontaktovat. Ideálně co nejdřív. Nic z toho se ovšem nedělo. A protože v té době přišel už ošklivý podzim, žít v ekohausu se všemi těmi radostmi (zima, prach, myši, špinavé nádobí...) začalo být psychicky náročné. Dostala jsem se do stavu, kdy jsem si opravdu potřebovala popovídat s někým normálním, což podle mě Jan byl. Rozhodla jsem se tedy, že udělám první krok já a Janovi napíšu. Neměla jsem ale kontakt. Napsala jsem tedy sms Erice, že se chci setkat s mentorem, a jestli mi dá na Jana číslo. Už si nepamatuji proč, ale nakonec to celé nějak vyšumělo. Pravděpodobně Erika dál trvala na tom, že ona je mentor a Jan tutor. A já jen skřípala zuby a neměla sílu ani chuť se v tom dál patlat, protože to byl boj s větrnými mlýny.
Nicméně mi to nedalo a rozhodla jsem se, že do konce mé EVS mentora prostě mít budu. Byla jsem odhodlaná otravovat Eriku tak dlouho, dokud někoho nesežene. Zvažovala jsem, že se případně obrátím i na Národnou agentúru. Ze všeho nejdřív jsem chtěla ale vědět, jak je to s Janem. Měla jsem pochybnosti, zda ho Erika vůbec informovala, že si ho dobrovolníci vybrali za tutora. Hned po novém roce jsem psala Erice email a opět ji žádala o kontakt na Jana. Erika mi opět odpověděla, že ona je mentor a Jan tutor, ale poslala mi na něj emailovou adresu. Zeptala jsem se ho tedy, jestli s ním Erika někdy o tutorství mluvila. K mému překvapení ano, asi měsíc potom, co jsme ho zvolili za tutora a on sám hned omítl. Takže jsme měli mentora, který mentorem být nemůže a tutora, který tutorem být nechce. Bohužel (nebo možná naštěstí) o této situaci dobrovolníkům nikdo neřekl.
Učinila jsem poslední pokus, jak získat mentora po dobrém. Vysvětlila jsem Erice, že tutor neexistuje, že Justus tutorem myslel mentora (říkala jsem jí to už dřív, ale neposlouchala), že ona mentor být nemůže, protože je to nelogické, a poprosila jsem, aby mi (konečně) zajistila mentora, protože za pár týdnů jedu domů. Obratem mi odpověděla a žádala „o vypísanie veci, ktore mi chýbajú a ktore mi dotyčný mentor ma naplniť“. Tak to už jsem mlátila hlavou do stolu. Erika zjevně neměla tušení, jaká je úloha mentora v projektu. Nevím, proč mě to překvapilo. Okopírovala jsem jí tedy část české příručky pro mentory, aby si udělala představu, na co dobrovolníci mentora potřebují a že to skutečně není jen formalita.
Možná tato moje informační kampaň zapůsobila, možná mě už měla Erika plné zuby, nevím, ale v půlce ledna mi oznámila, že už pro nás má mentora. Prý se tou dobou vrací jedna dobrovolnice z Turecka, tak bude naším mentorem ona. Jen už jsem o slečně víc nezjistila. Například kdy přesně se vrací, jak je stará a kde bydlí. Poměrně podstatné věci. Ale upřímně, nevkládala jsem do nového mentora příliš nadějí, nevěřila jsem, že se s ní stihnu setkat. A nesetkala. Tento rozhovor o mentorce-dobrovolnici byl první a poslední. A vlastně to byl i poslední rozhovor o mém mentorovi vůbec.
Co napsat na závěr? Povinností hostitelské organizace je zajistit dobrovolníkovi mentora. Ideálně ještě před příjezdem dobrovolníka, protože v prvních týdnech potřebuje dobrovolník mentora nejvíc. Mentor není jenom formalita, má vůči dobrovolníkovi určité povinnosti. Je naivní si myslet, že dobrovolník mentora nepotřebuje. Moje hostitelská organizace mi za dlouhých pět měsíců ani po opakované žádosti mentora nezajistila. A pokud vím, tak další dobrovolníci u o. z. Jablonka mentora též stále nemají. Není mi jasné, kde je problém.

Žádné komentáře:

Okomentovat