Můj život s Alfrédem



„Jsou tam myši“ informovala mě Erika jen tak mezi řečí při cestě do mého nového domova. „Přes léto tam nikdo nebydlel a byli tam i potkani, ale ti už tam nejsou“. Mělo mě to varovat...
Přítomnost myší v domčeku se nedala popřít. Při prvním otevření dveří mě zaplavil důvěrně známý zápach. Jsem z vesnice a myš v domě vnímáme jako hrozbu, kterou je třeba okamžitě řešit. Na Slovensku to asi chápou jinak (kulturní rozdíly?). Erice myši v domčeku velké starosti nedělaly. Poté, co zjistila, že i Justus přítomnost myší v domě snese a tudíž není třeba hledat okamžité řešení, slíbila, že sežene kočku a s tím jsme šli spát. Byl to jeden ze tří velkých slibů, které nám hned první den dala a které zůstaly (víceméně) nesplněny.
Během prvního týdne jsme intenzivně pracovali na hledání vhodné kočky. Asi šest lidí nám nabízelo svoji, ale nikdo nám ji nikdy nepřinesl. Můj návrh vzít si kočku z útulku sice ostatní nadchl, ale zůstal nezrealizován. Když se nad tím teď zpětně zamýšlím, měli jsme si tu kočku z útulku pořídit. Ušetřili bychom si spoustu mrzutostí. Zpočátku jsme přítomnost myší v domčeku moc nevnímali. Občas někde něco šramotilo, občas někde něco proběhlo, občas se někde objevily myší bobky. Nastražili jsme pár zaručených pastí (vlašský ořech, sklenice od okurek), ale naše myši vykazovaly extrémní inteligenci a nikdy se chytit nenechaly. Vysloužili si jméno Alfréd.
Po dvou týdnech Erika konečně přivezla kočku. Kočku s asi dvouměsíčním kotětem. Eričina vize byla, že s námi pár dnů budou bydlet oba, pak kočku odveze a na domčeku zůstane jen koťátko. V tom okamžiku jsem pochopila, že tohle bude ještě náročné. Snažila jsem se Erice vysvětlit, že tak malé kotě, které ještě pije od matky, myši lovit neumí. Nevím, jestli tu myšlenku přijala. Z toho, co jsem tu zažila, mám pocit, že Slováci nemají cit ke zvířatům. Kromě krav ovšem (kulturní rozdíly?). Kočky s námi zůstaly pouze týden, protože pak jsem oba s Justusem odjížděli pryč a neměl by se o ně kdo starat. Během tohoto týdne počty myší v domčeku sice klesly, zato se nepříjemně zvýšilo množství zvířecích exkrementů v domě. Kočka nebyla příliš čistotná. Zápach z myší nahradil kočičí.
S přicházejícím podzimem se k nám nastěhovaly snad všechny myši z okolí (a že jich bylo, bydlíme u lesa). Dohoda s Alfrédem o tom, že bude vycházet z úkrytu pouze v noci anebo když nejsem doma, byla zrušena. Myši chodily kdykoli kamkoli. Postupně jsem rezignovala na zahánění myší, natahování pastiček, uklízení zbytků jídla a mytí špinavého nádobí plného myších bobků. Náš Mausproblem přerostl do gigantických rozměrů. Uznala jsem, že domček teď patří myším a rozhodla se odstěhovat.
Najít mi jiné bydlení trvalo Erice čtyři týdny (tedy jen o týden déle, než koupit mucholapky). Během této doby jsem s Alfrédem navázala přátelský vztah. Myši jsou vlastně docela roztomilá zvířata, mají hebký kožíšek a oči jako korálky. Začala jsem prodlužující se podzimní večery trávit pozorováním Alfréda. Za pár dnů už jsem znala většinu jeho cest a úkrytů.
A pak se na mě usmálo štěstí. Když jsem se asi po sté před Erikou zmínila, že je v domčeku spousta myší (a v té době už nejen myší), řekla, že mi dá to kotě. Prý už se o něj matka nestará. A tak se ještě ten den kocour Flíček přestěhoval do našeho zvěřince. Já jsem zpočátku měla pochybnosti, že je na lovení myší příliš mladý, ale kocour brzy dokázal, že lovit myši umí. Bohužel se raději oddával spánku, což Justuse dohánělo k šílenství.
Flíček s námi na domčeku nakonec strávil měsíc a ulovil alespoň tři myši. Já jsem se v první polovině prosince odstěhovala a následně Justus kocoura vrátil Erice s tím, že se o něj nemůže a nechce starat. Ačkoli se Flíček lovení myší příliš nevěnoval, podařilo se mu alespoň zatlačit myši zpátky do úkrytů, takže opět vycházely ven jen v noci nebo když nebyl doma.
Jaký je stav myší na domčeku nyní, tedy v půlce zimy, nevím. Justus si nakoupil nové pastičky a lepidlo na myši a svůj boj s Alfrédem nevzdává. So, good luck, Justus!

Žádné komentáře:

Okomentovat