Jablonka o. z.



http://www.jablonka.org/

Je to možná trochu zvláštní, ale o organizaci, u které jsem byla zaměstnána, nevím skoro nic. Něco málo jsem se dočetla na webových stránkách, něco málo jsem pochopila z vyprávění Eriky, něco jsem si domyslela. Kromě Eriky a jejího manžela neznám žádné další členy sdružení. Netuším, jaká je provázanost na další organizace v oblasti. Když jsem Erice asi po dvou měsících pobytu na Slovensku naznačila, že bych ráda věděla o organizaci něco víc, slíbila, že na vánočním večírku, kde se bude slavit 10 let existence Jablonky, se o tom bude mluvit. Vánoční večírek se ale nekonal a oficiální oslava narozenin organizace měla proběhnout v době, kdy jsem já odjížděla z projektu domů.
Takže aspoň stručně o o. z. Jablonka:
Občianske združenie Jablonka je nevládní nezisková organizace, která působí v regionu Záhorie (severně od Bratislavy) od roku 2003. Je to dobrovolnické sdružení lidí různého věku. Jeho poslání je prostřednictvím dobrovolných aktivit zachovávání tradic, ochrana kulturních a přírodních hodnot a trvale udržitelný rozvoj regionu. Důležitým cílem je i výchova dětí a mládeže k aktivnímu postoji k životu.
Tahounem celé organizace je pravděpodobně moje koordinátorka Erika, která má neuvěřitelné množství nápadů. Navíc je dokáže zrealizovat a dokonce i finančně zajistit (většinou z cizích zdrojů). Ovšem z toho, co jsem viděla a zažila na EVS, jsem došla k názoru, že Jablonka jako organizace nefunguje. Jablonka je jen prostředek na zaštítění Eričiných aktivit. Pochybuji, že Erika své aktivity konzultuje s ostatními členy sdružení.
A protože je o. z. Jablonka hlavně Eriky business, tak i činnost organizace odpovídá Eričiným zájmům. Oblíbenými aktivitami jsou přírodní zahrady – Jablonka pomohla vybudovat několik permakulturních zahrad pro školy; práce s hlínou a hlavně omítání z hlíny. o. z. Jablonka buduje svépomocí komunitní centrum, které sestává z obytného domečku a dílny. Dům už je víceméně hotov a na dostavění dílny jsou pořádány různé brigády. Kromě toho dělá Jablonka výlety, letní tábory pro děti a organizuje různé workshopy. V loňském roce sdružení obnovilo odpolední kroužek pro děti ve Stupavě, zaměřený na práci s přírodou a přírodními materiály. 1. 4. 2013 Jablonka otevřela nový lesní klub (mateřskou školku) Pramienok v Lamači.
Na závěr si dovolím pár ošklivých slov: Ačkoli obdivuji Eriku, že dokáže neustále něco vymýšlet (a její nápady jsou většinou vážně dobré), mám pocit, že ne vždy rozumí tomu, co dělá. Její projekty a aktivity sice na začátku vypadají krásně, ale jejich realizace je neodborná a neprofesionální. A výsledky jsou zřejmě druhořadé.

Příklad za všechny:
S dětmi jsme sázeli stromy. Jistě bohulibá činnost. První problém – stromy byly vykopány poměrně nešetrně a ještě ve vegetačním období. Druhý problém – stromy asi měsíc stály volně v kýblu zahrnuté hlínou a slámou. Naprosto zbytečně byly vystaveny stresu, což se nepochybně promítne v jejich následném růstu. A třetí problém – stromy jsme vysadili do historického zámeckého parku. Smí se to vůbec? A je košer vysadit švestky a třešně vedle kaštanovníků, lip a platanů? 

S dětmi z Jadierka vysazuji v zámeckém parku švestku

Žádné komentáře:

Okomentovat