Úplně na závěr




Mám skoro až špatný pocit z toho, že je tu tolik negativně vyznívajících textů. Ale jak jsem psala v úvodu, s odstupem času vnímám spoustu věcí odlišně a ve větších souvislostech, než během pobytu na Slovensku. Možná, kdybych psala blog už během EVS, některé texty by byly jiné, možná bych i pár témat vůbec neotevírala.
Nicméně se nemohu ubránit dojmu, že moje EVS byla (alespoň zpočátku) nedomyšlená huráakce. Nedokážu pochopit, proč si Erika zvala EVS dobrovolníky, když nehodlala dodržovat pravidla EVS. Proč si vůbec zvala dobrovolníky, když jim nezajistila dostatečnou pracovní náplň? Co od tohoto projektu vlastně očekávala? Zjevně ne totéž, co dobrovolníci. A co sledovala tím, že ubytovala dobrovolníky v ekohausu? Ráda bych věřila, že ji k tomu vedlo něco jiného než nízké náklady na bydlení. Uvědomila si, že tím dobrovolníky izoluje od světa, což byla velmi velká chyba? O životní úrovni v ekohausu ani nemluvě. Napadlo ji, že před dobrovolníky reprezentuje svoji zemi? Myslím, že po mé zkušenosti u mých kamarádů Slovensko hodně kleslo v ceně.
Během mého pobytu se stalo, resp. spíš nestalo mnoho věcí, které mě vedly k pochybnostem, zda jsem na Slovensku vůbec chtěná. Odjížděla jsem s určitou (naivní) představou, co a jak by mělo probíhat, nebo alespoň jak bych se k dobrovolníkům chovala já. Téměř nic z toho ale neproběhlo. Žádná welcome nebo farewell party, seznámení se zemí, organizací, dalšími dobrovolníky, akce pro dobrovolníky, závěrečné hodnocení, nic. Kromě Eleny se se mnou ani nikdo nerozloučil. Mám pocit, že jsem vstoupila do života komunity, chvíli pobyla a zase odešla, aniž by si kdokoli všimnul. Trochu smutné...
Přestože moje EVS ke konci připomínala spíš zákopovou válku a myslím, že bych si za spolupráci s Erikou zasloužila bobříka trpělivosti, věřím, že kdybych strávila na Slovensku ještě pár měsíců, situace by se určitě zlepšila. Nepopírám, že první dva měsíce jsem byla zmatená, ztracená a přecitlivělá, ale přirozeně člověku chvíli trvá, než si zvykne. Když jsem pochopila, jaká Erika je a že od ní nemám mnoho očekávat, docela mě to naštvalo. A po Vánocích jsem rezignovala na veškeré snahy něco změnit. Ztratila jsem chuť se snažit, protože jsem věděla, že za chvíli jedu domů. Mohla jsem pracovat lépe a radostněji, ale nikdo a nic mě k tomu nemotivovalo.
           Organizační zajištění mojí EVS bylo vskutku otřesné. Naštěstí to byla jediná hodně špatná věc. Bohužel Eričina organizační (ne)schopnost se promítala téměř do všeho, co jsem dělala, takže nemohu říct, že v práci a osobním volnu jsem byla úplně spokojená. Samozřejmě chyba byla i na mé straně, protože mám spoustu ošklivých vlastností (např. umíněnost, netrpělivost, přesvědčení o vlastní pravdě, naivita), které mi bránily přijmout situaci a přizpůsobit se jí.
            Z toho, co píšu, by se mohlo zdát, že moje EVS byla jedním slovem tragédie. Ovšem není to pravda. Byly věci a události, které mě bavily a dělaly mi radost. Ale jak se říká, člověka potěší, když slyší o cizím neštěstí... A já nemám potřebu zveřejňovat svoje „malé radosti“. Proto také na tomto blogu není žádný článek o tom, co jsem viděla a zažila v rámci svých "volnočasových aktivit".
           Moje EVS měla i další pozitiva. Už jen ten fakt, že člověk má možnost strávit několik měsíců v cizí zemi a nemusí za to nic platit! Pak bylo taky velmi příjemné, po roce a půl hledání práce, mít konečně co dělat, na co se těšit a někam patřit. Zalíbil se mi ten kousek Slovenska, který byl na 5 měsíců mým domovem a ráda bych se tam někdy vrátila.
         Teď, více než dva měsíce po návratu, mi připadá můj pobyt na Slovensku jako dávná historie. Vzpomínky zůstanou. A jelikož já zapomínám špatné věci docela rychle... I když, například bydlení v ekohausu se mi vrylo hodně hluboko do paměti... Nicméně všechno zlé je pro něco dobré. Na Slovensku jsem se naučila být kreativní. Kreativní v práci, při řešení problémů a konfliktů, dokonce i v běžném životě. Naučila jsem se samozřejmě spoustu dalších věcí, o kterých nemá smysl se rozepisovat. Naučila jsem se i ledacos o sobě...
            Ačkoli mi teď můj nápad odjet na EVS připadá trochu bláznivý, protože poté, co jsem zažila, se necítím být standardní typ EVS dobrovolníka (free-cool-in). Jsem ráda, že jsem našla odvahu a odjela, protože to pro mě byl silný zážitek a velká zkušenost.

Žádné komentáře:

Okomentovat